Kategoriarkiv: Nyheder & Vinsmagninger

Nyheder og smagninger

Nyhedsbrev

Sommeren er over os. I hvert fald i følge kalenderen. Det betyder hos os at morgenkaffen nydes ude så ofte det er muligt, samt at lange gåture uden noget egentlig formål, er et must.
Den 14. juni går vi en tur i Tivoli, som vi før har reklameret for. Her er der dog et formål, som er at besøge vores venner fra Formel B, på deres afstikker, Restaurant Glassalen inde i haven.
Der er stadig pladser til både gåtur og smagning.

Apropos smagning siger vi tak for sidst, til de af jer der deltog i vores winemaker med Birgit Braunstein på Restaurant Botschaft, hvor vi havde en skøn aften. Og mindre end en uge efter vores besøg scorede Botschaft sig en Bib-Gourmand i Michelinguiden. Tillykke til holdet og tak til dem, samt Birgit der var med hele vejen fra Østrig.

I løbet af sommeren kører Natasja og Marc et par gange mellem Odsherred og København og vi selv tager over til øen en gang eller to. Hvis man enten er i øst eller vest og mangler lidt vin i sommerhuset, må man endelig sige til – gerne i lidt god tid. Så skal vi se om det ikke kan passe at have det med.

Og når sommeren engang går på hæld, skal vi selvfølgelig mødes til smagninger igen:
Vi skal besøge Statens Museum for Kunst, hvor Marc sidste år blev en del af caféforpagtningen, samt afholde Bourgognesmagning, Vinfestival og meget mere.
Læs med nedenfor.

 
“Skovtur” i Tivoli med smagning på Restaurant Glassalen
Vi mødes ved Tivolis Hovedindgang overfor Axelborg søndag den 14. juni klokken 12:30. Indgangen til den historiske have er inklusiv i prisen og vi traver i samlet flok ind langs den store sø, Pantomimeteatret, Det Kinesiske Tårn og alskens rutsjebaner. Vil man prøve en tur, står dette dog for egen regning.

Klokken 14:00 går vi til bords i Restaurant Glassalen, som sidste år blev totalrenoveret og istandsat af vores venner fra Vesterbrogade, Michelinrestauranten Formel B.
Den ottekantede, historiske bygning af Poul Henningsen blev bygget tilbage i 1946, efter at den originale fra 1860’erne blev sprængt i luften under Anden Verdenskrig. Og med historien in mente, har Rune og Kristian fra Formel B udsmykket en moderne restaurant med respekt for bygningens historie.
Maden er klassisk Formel B med afsæt i deres populære Palægade, hvad angår deres smørrebrødskort, mens Uformel og selvfølgelig moderrestauranten, har inspireret det fransk-nordiske bistrokort.
Vi går ombord i sidstnævnte og nyder en sen frokost i 4 serveringer, med snacks, forret, hovedret og dessert med kaffe. Hertil matcher vi 7 vine, som parres køkkenets retter, ledet af den ambitiøse Aleksander Antonijevic. Vi kender ikke menuen endnu, men vi kender vores overboer, så forvent vine fra i hvert fald Champagne, Bourgogne, Loire og Rhône.
Vi glæder os til at se jer til en hyggelig dag i skønne omgivelser.
Pris 1.100,00kr

Smagning i caféen på Statens Museum for Kunst
Den 2. september tager vi på Statens Museum for Kunst og vi håber at I vil med. Museet har kun aftenåbent på onsdage og kun til klokken 20:00.
Derfor forsøger vi os, i samarbejde med Marcs kollegaer på hele Danmarks Nationalgalleri, med et lidt nyt format.
Smagningen starter klokken 17:45 i museets café, Magnolia. Her vil vi ved langborde få serveret snacks, en hovedret, samt dessert og kaffe. Vi smager fire vine dertil, alle fra Bourgogneproducenten, Domaine Dubois.
Til caféen er der gratis entré.
Har man lyst til at være en smule kulturel, starter vi andre dog allerede kl. 17:00 med den splinternye udstilling, Parterapi – Samfundet på Briksen, hvor fire kunstnerduoer arbejder sammen for at undersøge samarbejdets kunst og fællesskabets udfordringer.
Menuen bliver til i endnu et samarbejde, nemlig med den bornholmskfødte Køkkenchef, Tim Güth Kurell, som tidligere har stået i spidsen for Feed Bistro og Kaptajn. Han lytter måske også lidt til ejer, den tidligere Michelinkok, Lasse Askov, som også har haft en finger med i spillet, når vi tidligere har besøgt Glyptoteket, Restaurant Alf og selvfølgelig Kombo i Kødbyen.
Formatet er altså i denne omgang lidt kortere, så vi holder os indenfor åbningstiderne, men så er der også god tid til at nå hjem til de sene nyheder.
Smagning og middag i Magnolia Pris 500,00kr
Tur i udstlling, efterfulgt af smagning og middag i Magnolia Pris 595,00kr


Vi håber at I vil nyde den kommende tid og stadig kigge ned forbi Le Papillon. Måske er det endda dejligt i ny og næ med lidt læ fra sol og regn. Vi lover i hvert fald at der altid er en flaske vin åben at smage på.
Vi skal bl.a. smage på de skønne Cava-vine fra huset Vives Ambros i Penedès, som endelig er tilbage i kælderen. Både deres almindelige “grønne” (Reserva Brut) og rosé’en.

I nyhedsbrevene efter sommeren kan I læse om Bourgognesmagningen på Restaurant Sans Souci den 23. oktoberVinfestivalen som endnu engang afholdes på SOHO i Kødbyen den 8. november, samt Portvinssmagningen på Arti’kok fredag den 13. november.
Men allerede nu tager vi forsigtigt imod tilmeldinger, hvis man skulle være interesseret i disse tre traditionsrige arrangementer.
Vi har meget mere i støbeskeen, som vi glæder os til at dele med jer.
Rigtig god sommer!



Tilmelding eller bestilling på:
info@le-papillon.dk
Sanne: 21 79 00 43 
Frank: 30 94 13 71
Marc: 26 39 06 89

Vinhilsner
Sanne, Frank & Marc